OBED VLEUGELS



                                      
postkask
unidentified
pointless 1.2
Printproject 15
papier 2017
collabs
AAF screens
woord
2018
Haptic House
pointless 1.1
dtdH


Exhibitions
Info / contact 
Instagram

naar aanleiding van het dossier voor het bekomen van een kortlopende beurs via het nieuwe Kunstendecreet dit dagboekfragment uit november 2018 - het geeft een goed inzicht in de verschillende niveaus waarop ik als kunstenaar actief ben, en de practische invulling van een werkdag.




dagboek/2018/11/27


vederzetting Screen project

Ik heb bij Mekascreen een lot van 10 tweedehands zeven gereserveerd op klein formaat. Hopelijk kan ik ze vandaag ophalen nadat ik terugkeer van Firma (tests uv gradients in hun sterkere belichter) en Manufactory (levering van 7 werken voor hun nieuw winkel concept) De nieuwe zeven zijn 31 x 48 cm, redelijk langwerpig, met een profiel van 2 x 2 cm… ideaal voor de verschillende experimenten met scans uit de tientallen boeken die ik in de loop van de voorbije 8 jaar verzameld heb. De rasters in die boeken moeten 2 tot 3 keer uitvergroot worden om voor belichting geschikt te zijn, maar zelfs op ware grote kunnen ze al interessante texturen opleveren. De thema’s zijn zo uiteenlopend en banaal dat de toeschouwer in het thema van de foto’s niet meer naar het thema van het werk kan gaan zoeken; men moet op een ander niveau gaan kijken. Zo wordt eerder de herkomst, de banaliteit, de textuur, de (on-) herkenbaarheid een thema. Ik ga voor de komende winter thuis beneden een werktafel installeren (boeken, snijtafel, laptop, scanner, zwart papier…) etc, en werken aan deze 10 zeven, die vanwege hun klein formaat meer veelzijdig kunnen zijn in techniek, meer spontaan en bezield.


belichting bij zeefdrukwerkplaats Frima (Vilvoorde - 11 uur)

Geen aanzuiging gebruikt, afstand ongeveer 1,2 meter, lamp (type onbekend?)
opgegeven na belichting van 45 minuten; geen effect op de kleuren van de verschillende lakken en zeefdrukinkten. Conclusie; de inkten en lakken zijn (alvast wanneer aangebracht op - en in - polyester gaas) weinig UV gevoelig, en verkleuren niet bij lange of intensieve blootstelling. Voordeel; duurzaamheid van de werken die ik maak. Nadeel; gradients van een bepaalde kleur naar zijn door UV verkleurde variant zijn op deze manier nog niet bereikbaar. Experiment van bv 3 uur belichting kan interessant zijn, vacuumsysteem zal dan wel nodig zijn.

Eerste test 5 minuten: geen resultaat
Bijkomend 20 minuten: geen resultaat
Bijkomend 20 minuten: geen resultaat


levering Manufactory (Gent - 14.30 uur)

Joke Vandenabeele en Evelien Vervecken waren heel enthousiast voor de geselecteerde werken. Een werkje uit 2014 (tattoo voor Eline Pauwels) was de basis, waarna ik twee werken heb gemaakt op hetzelfde formaat en met kleuren die bijpassen. Eerst en vooral een werkje gebaseerd op /week 9/ van /printproject15/; de laatste drukkleur werd weggelaten waardoor een leegte ontstaat die véél boeiender is dan de weggelaten elementen. Dit heb ik in 2015 al ontdekt bij het drukken van week 9. Ik heb toen een paar afdrukken gemaakt zonder de derde printkleur. Dit keer heb ik in plaats van het groene accent zwart genomen, een overeenkomst met het werkje uit 2014 en de smalle zwarte lijst. Het derde werk is gebaseerd op een recent werk voor Sanne Schuermans. Een van de zeven voor een werk dat zij heeft laten maken, heb ik gebruikt voor een nieuwe compositie met drie zwarte punten, ontleend aan ‘thoughts on graphic design’ een werk uit 2016. Ik heb ook een vierde werk afgeleverd, gebaseerd op de vormgeving van de zwarte zit/sta tafel met ingenieus scharnier systeem die ik bij Seconddesk heb laten plaatsen door Philippe Delfs tegen een vergoeding van 100 euro plus een zeefdrukwerk geïnspireerd op de tafel.
Na mijn levering heb ik me in ‘Le bal infernal’ gezet om de hoek, een bar ondergebracht tussen de tweedehands boeken, die je kan ruilen voor een boek dat je van thuis meebrengt. Van daaruit een technische octrooitekening afgewerkt voor Arnold & Siedsma, en me verdiept in enkele van hun boeken.


bezoek Mekascreen (Lebbeke - 17.00 uur)

(aanvulling nadien) Bij terugkeer van Manufactory ben ik nog langsgegaan bij Mekascreen. De 10 nieuwe zeefjes heb ik afgenomen, hoewel ze in een veel lichter materiaal vervaardigd waren (dunnen aluminium). Ik heb hierop intussen de ‘pointless arrows - web’ beeldmateriaal verwerkt. Uitgevoerd op gaas van 120 T - wit - om meer detail en kleinere diffuusrasters uit te kunnen voeren. De resultaten, onder andere ook met emaille zijn héél overtuigend. De lichte zeefjes heb ik bij Haptic House gepresenteerd met bankschroefjes aan de muur en op een schraag. 3 van deze 6 werkjes zijn verkocht op het openingsweekend van de tentoonstelling in Deurne. De werken spelen met het thema van ‘context’. De beelden die ik op het web verzamel zijn waardeloos zonder hun oorspronkelijke context, tenzij ze gekoppeld worden aan een nieuwe context. De beelden worden zelfs in hun oorspronkelijke context niet gewaardeerd omwille van het beeld, maar enkel omwille van de context. Dit soort beelden verzamel ik sinds lange tijd, de nieuwe context kan zowel door mijzelf als door de toeschouwer ingevuld worden; ik geef er de nodige handvaten voor.
Ik heb intussen ook een ge-update lijst van tweedehands zeven ontvangen van Mekascreen. De 42 zeven van formaat 1050 x 1430 mm, die onmisbaar zijn in mijn huidige techniek van het overzetten van de drukzijde van de zeef (1550 x 1200 mm) naar de voorzijde van het nieuwe kader (1050 x 1430), waren voorbije half jaar onvindbaar wat mij veel zorgen heeft gebaard; intussen staan ze blijkbaar opnieuw op de stocklijst, ik heb goede hoop. Ik ga ze opnieuw proberen te bekomen, volgens hun vorige offerte zouden ze rond de 2500 euro komen.